ALGEMENE LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN ESPRESSO ZUECO
Zoals gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Eindhoven onder nummer 55697348
ARTIKEL 1 – TOEPASSELIJKHEID
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Espresso Zueco,
hierna te noemen: “gebruiker” en een wederpartij waarop gebruiker deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard,
voor zover van deze voorwaarden niet uitdrukkelijk en schriftelijk door partijen is afgeweken. Deze algemene voorwaarden
zijn niet van toepassing op de consument die een overeenkomst op afstand aangaat met de gebruiker.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met gebruiker, voor de uitvoering
waarvan door gebruiker derden dienen te worden betrokken.
3. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de wederpartij of derden wordt uitdrukkelijk van de
hand gewezen.
4. Waar in deze algemene voorwaarden wordt gesproken van “levering (van zaken)”, wordt daaronder tevens verstaan het
verrichten van diensten en werkzaamheden (onder meer op grond van een overeenkomst van opdracht) van welke aard dan
ook.
5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of
vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing.
6. Indien gebruiker niet steeds slechts de naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat bepalingen daarvan
niet van toepassing zijn, of dat gebruiker in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving
van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
ARTIKEL 2 – OFFERTES EN AANBIEDINGEN
1. Al onze offertes en aanbiedingen dienen te worden aangemerkt als uitnodigingen aan de potentiële wederpartij
tot het doen van een aanbod. Zij zijn derhalve vrijblijvend en binden gebruiker op geen enkele wijze, tenzij in de
offerte zelf uitdrukkelijk en ondubbelzinnig (schriftelijk) het tegendeel is bepaald.
2. De aan gebruiker gegeven order geldt als aanbod, welke eerst na schriftelijke bevestiging door gebruiker (de zogenaamde
orderbevestiging) geacht wordt door gebruiker te zijn aanvaard.
3. Van de door gebruiker gedane offertes maken deel uit- met name ook wat betreft het in het vorige lid bepaalde -:
ontwerpen, tekeningen, modellen, monsters, beschrijvingen, afbeeldingen en dergelijke, alsmede eventuele bijlagen en
bescheiden die op onze offertes betrekking hebben. Dit alles blijft, evenals door gebruiker in dit verband gemaakte
gereedschappen zijn eigendom, moet op verzoek van gebruiker aan hem worden teruggegeven en mag zonder onze
uitdrukkelijke schriftelijke toestemming niet worden gekopieerd en/of aan derden worden afgegeven.
4. Gebruiker behoudt zich de rechten voor die hem op grond van intellectuele wet- en regelgeving toekomen.
5. Indien de order waarop onze offerte betrekking heeft niet binnen 3 maanden na de dag waarop wij onze offerte deden bij
gebruiker is geplaatst, kunnen wij de kosten die voor gebruiker aan het doen van onze offerte verbonden waren, daaronder
tevens begrepen de kosten van het maken van de in het vorige lid bedoelde gereedschappen, aan de wederpartij in
rekening brengen.
6. Gebruiker kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de wederpartij redelijkerwijs kan begrijpen
dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat(ten).
7. Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen
aanbod dan is gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende
aanvaarding tot stand, tenzij gebruiker anders aangeeft.
8. Een samengestelde prijsopgave verplicht gebruiker niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een
overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.
ARTIKEL 3 – TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST
1. Een overeenkomst komt eerst tot stand wanneer gebruiker een order schriftelijk heeft aanvaard. Een overeenkomst wordt
geacht tot stand te zijn gekomen op het moment waarop wij de orderbevestiging verzenden. De wederpartij is aan zijn
order, in welke vorm dan ook aan gebruiker gegeven, gebonden, na het geven van de order.
2. De door gebruiker aan de wederpartij verzonden orderbevestiging wordt geacht de inhoud van de tot stand gekomen
overeenkomst volledig en juist weer te geven.
3. De wederpartij wordt geacht met de inhoud van onze orderbevestiging in te stemmen, tenzij hij binnen 3 dagen na
dagtekening van onze orderbevestiging schriftelijk aan gebruiker te kennen geeft dat hij zich niet met de inhoud kan
verenigen.
4. Eventuele aanvullende afspraken en/of toezeggingen gemaakt en/of gedaan door medewerkers van gebruiker, of namens
gebruiker gemaakt en/of gedaan door andere personen die als vertegenwoordiger optreden, binden gebruiker alleen indien
deze afspraken en/of toezeggingen door onze tot vertegenwoordiging bevoegde bestuurder(s) schriftelijk zijn bevestigd.
ARTIKEL 4 – PRIJZEN
1. De door gebruiker gehanteerde prijzen zijn inclusief omzetbelasting en andere heffingen van overheidswege, exclusief
andere in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder mede begrepen reis- en verblijf-, verzend-, vervoer-,
verpakkings- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven. De in offertes, contracten en orderbevestigingen vermelde
prijzen zijn gebaseerd op de ten tijde van totstandkoming van de overeenkomst geldende kostenfactoren, zoals
valutakoersen, fabrikantenprijzen, grondstof- en materiaalprijzen, loon- en transportkosten, wet- en regelgeving,
verzekeringspremies, belastingen, invoerrechten, en andere heffingen van overheidswege.
2. Gebruiker behoudt zich het recht voor om, indien na de datum waarop de overeenkomst tot stand is gekomen, maar voor
de dag van levering, verhogingen in één of meer van de kostenfactoren ex lid 1 optreden, of andere gronden die bij het
aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren, deze verhogingen aan de wederpartij in rekening te
brengen. Voorts heeft gebruiker het recht om in een dergelijk geval de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbonden te
verklaren zonder dat rechtelijke tussenkomst vereist is.
3. Dit laatste recht komt ook aan de wederpartij, echter slechts indien gebruiker zich binnen 4 weken na het sluiten van de
overeenkomst op het standpunt stelt dat uit veranderingen in de kosten een verhoging van de in de opdrachtbevestiging
genoemde prijs voortvloeit. Indien de wederpartij van dit recht gebruik maakt, dient hij binnen 5 dagen na ontvangst van de
desbetreffende mededeling van gebruiker bij aangetekende brief de ontbinding in te roepen.
ARTIKEL 5 – LEVERINSTERMIJNEN, UITVOERING EN WIJZIGING OVEREENKOMST
1. De door gebruiker opgegeven levertijden gaan in op de dag waarop de overeenkomst tot stand is gekomen. Indien
Gebruiker gegevens behoeft van de wederpartij voor de uitvoering van de overeenkomst, vangt de uitvoeringstermijn niet
eerder aan dan nadat de wederpartij deze juist en volledig aan gebruiker ter beschikking heeft gesteld.
2. De door gebruiker opgegeven termijnen voor voltooiing van werkzaamheden of levering van bepaalde zaken zullen nimmer
zijn te beschouwen als fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient gebruiker derhalve schriftelijk in gebreke te
worden gesteld. Gebruiker dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan de
overeenkomst. Ingeval – in afwijking van het bovenstaande – in de individuele overeenkomst uitdrukkelijk een boete op
overschrijding van de levertijd is overeengekomen, is deze niet verschuldigd indien de overschrijding van de levertijd het
gevolg is van de in artikel 6 van deze algemene voorwaarden genoemde gevallen van overmacht.
3. Tenzij uit de orderbevestiging het tegendeel blijkt, geschiedt de levering van zaken exclusief verzend en/of transportkosten
en reizen de zaken voor rekening en risico van de wederpartij. Buitenlandse kopers levert gebruiker in beginsel af magazijn.
Uit- en inklaring wordt door de gebruiker verzorgd, doch is voor rekening en risico van de wederpartij.
4. Tenzij de wederpartij zelf voor expediteur zorgen, worden de zaken door gebruiker verzonden op de naar gebruiker oordeel
gunstige wijze met door gebruiker te kiezen expediteurs en/of vervoersmiddelen.
5. Gebruiker heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
6. De toepasselijkheid van artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
7. Indien door gebruiker of door gebruiker ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden
verricht op de locatie van de opdrachtgever of een door de opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de opdrachtgever
kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
8. Verzoekt een wederpartij om de levering van zaken op een andere dan de gebruikelijke wijze te doen plaatsvinden, dan kan
gebruiker de hieraan verbonden kosten aan de wederpartij in rekening brengen.
9. Gebruiker is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren c.q. te leveren in gedeelten en het alsdan
uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren. Wederpartij is gehouden het gekochte binnen de overeengekomen tijd af te
nemen. Bij gebreke daarvan is gebruiker gerechtigd op – zulks te hunner keuze – op grond van het bepaalde in artikel 6:60
Burgerlijk Wetboek te vorderen dat de bevoegde rechter gebruiker van zijn verbintenis tot levering van de overeengekomen
zaken zal bevrijden, dan wel om zonder voorafgaande ingebrekestelling betaling van koopprijs van het niet afgenomen
gedeelte te vorderen.
10. Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase
behoren opschorten totdat de wederpartij de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
11. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om
deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst
overgaan. Indien de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van de wederpartij,
van de bevoegde instanties et cetera, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in kwalitatief en / of kwantitatief
opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit ook consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd.
Daardoor kan het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. gebruiker zal daarvan zoveel als
mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn
van uitvoering worden gewijzigd. De wederpartij aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder
begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.
12. Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, dan is gebruiker gerechtigd om daaraan eerst
uitvoering te geven nadat daarvoor akkoord is gegeven door de binnen gebruiker bevoegde persoon en de wederpartij
akkoord is gegaan met de voor de uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden, daaronder begrepen het alsdan te
bepalen tijdstip waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde
overeenkomst levert geen wanprestatie van gebruiker op en is voor de wederpartij evenmin grond om de overeenkomst op
te zeggen. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan gebruiker een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren,
indien dit in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te
verrichten werkzaamheden of te leveren zaken.
13. De wederpartij is verplicht de zaken af te nemen op het moment dat deze hem ter beschikking worden gesteld. Indien de
wederpartij afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de
levering, is gebruiker gerechtigd de zaken op te slaan voor rekening en risico van de Wederpartij.
Indien de wederpartij in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe hij jegens Gebruiker
gehouden is, dan is de Wederpartij aansprakelijk voor alle schade (daaronder begrepen kosten) aan de zijde van Gebruiker
daardoor direct of indirect ontstaan.
14. De wederpartij moet waar het de in onze offerte, of wat daarvan ex artikel 2 lid 2 deel uitmaakt, door gebruiker verstrekte
gegevens, maten, kleurechtheid en dergelijke betreft, rekening houden met de gebruikelijke spelingen en met kleine
wijzigingen in de door gebruiker geleverde zaken. Meer in het bijzonder geldt zulks voor afwijkingen van de gecontracteerde
hoeveelheid; ook hier dient de wederpartij rekening te houden met gebruikelijke spelingen. De door gebruiker geleverde
zaken mogen dus van de omschrijving in de order afwijken indien en voor zover het gaat om kleine maatverschillen,
hoeveelheidverschillen en ondergeschikten wijzigingen.
ARTIKEL 6 – OPSCHORTING, ONTBINDING EN TUSSENTIJDSE OPZEGGING VAN DE OVEREENKOMST
1. Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien:
– de wederpartij de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
– na het sluiten van de overeenkomst gebruiker ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de
wederpartij de verplichtingen niet zal nakomen;
– de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn
verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is;
– Indien door de vertraging aan de zijde van de wederpartij niet langer van gebruiker kan worden gevergd dat hij de
overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen, is gebruiker gerechtigd de
overeenkomst te ontbinden.
2. Voorts is gebruiker bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn
dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard
zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van gebruiker kan worden gevergd.
3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van gebruiker op de wederpartij onmiddellijk opeisbaar.
Indien gebruiker de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
4. Indien gebruiker tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en
kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
5. Indien de ontbinding aan de wederpartij toerekenbaar is, is gebruiker gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder
begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan.
Indien de wederpartij zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming
ontbinding rechtvaardigt, dan is gebruiker gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder
enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de wederpartij, uit
hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
7. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door gebruiker, zal gebruiker in overleg met de wederpartij zorgdragen
voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de wederpartij toerekenbaar
is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor gebruiker extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan de
wederpartij in rekening gebracht. De wederpartij is gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde termijn te
voldoen, tenzij gebruiker anders aangeeft.
8. In geval van liquidatie, van (aanvrage van) surséance van betaling of faillissement, van beslaglegging – indien en voor zover
het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven – ten laste van de wederpartij, van schuldsanering of een andere
omstandigheid waardoor de wederpartij niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het gebruiker vrij om
de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen danwel de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige
verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van gebruiker op de
wederpartij zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
9. Indien de wederpartij een geplaatste order geheel of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de daarvoor bestelde of
gereedgemaakte zaken, vermeerdert met de eventuele aan- afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering
van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de wederpartij in rekening worden gebracht.
ARTIKEL 7 – EIGENDOMSVOORBEHOUD EN ZEKERHEID
1. Alle door gebruiker in het kader van de overeenkomst geleverde zaken blijven eigendom van de gebruiker totdat de
wederpartij alle verplichtingen uit de met gebruiker gesloten overeenkomst(en) deugdelijk zijn nagekomen.
2. Door gebruiker geleverde zaken die onder het eigendomsvoorbehoud vallen mogen niet worden doorverkocht en mogen
nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De wederpartij is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende
zaken te verpanden of op enig andere wijze te bezwaren.
3. De wederpartij dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten
van gebruiker veilig te stellen.
4. Indien derden beslag leggen op de onder het eigendomsvoorbehoud geleverde zaak dan wel rechten daarop willen vestigen
of doen gelden dan is de koper verplicht om de gebruiker daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
5. De wederpartij verplicht zich om het onder het eigendomsvoorbehoud geleverde te verzekeren en verzekerd te houden
tegen brand-, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek aan
gebruiker ter inzage te geven. Bij een eventuele uitkering van de verzekering is gebruiker gerechtigd tot deze penningen.
Voorzoveel als nodig verbindt de wederpartij zich er jegens gebruiker bij voorbaat toe om zijn medewerking te verlenen aan
al hetgeen dat in dat kader nodig of wenselijk mocht (blijken) te zijn.
6. Voor het geval gebruiker zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever bij
voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan gebruiker en door gebruiker aan te wijzen derden om al
die plaatsen te betreden waar de eigendommen van gebruiker zich bevinden en deze terug te nemen.
7. Indien gebruiker zulks nodig oordeelt heeft hij het recht van de wederpartij zekerheid ten aanzien van de nakoming van zijn
verplichtingen te eisen.
ARTIKEL 8 – BETALING EN INCASSOKOSTEN
1. Betaling door de wederpartij dient te geschieden in Euro, zonder enige aftrek of korting contant ter plaatse waar gebruiker
is gevestigd of door overmaking op een door gebruiker aangewezen bank- of girorekening, in beide gevallen onmiddellijk na
nakoming van de verbintenis door gebruiker c.q. de levering van desbetreffende zaken, althans uiterlijk binnen 30 dagen na
de factuurdatum. Bij betaling per bank of giro geldt de dag van creditering van onze bank- of girorekening als de dag van
betaling. Een en ander tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen
2. Indien de wederpartij niet tijdig tot (algehele) betaling overgaat, is hij in verzuim zonder dat daarvoor een nadere
ingebrekestelling is vereist. Alsdan heeft gebruiker het recht, indien voldoende samenhang bestaat met het niet nakomen
van de wederpartij, de nakoming van al zijn verbintenissen jegens de wederpartij op te schorten. Ook is gebruiker
gerechtigd voor alle nog te verrichten leveringen contante betaling voor aflevering van de zaken of garantie voor tijdige
betaling te verlangen. Voorts is gebruiker gerechtigd alsdan de overeenkomst zonder rechtelijke tussenkomst te ontbinden,
waarbij op de wederpartij alsdan de verplichting rust tot teruggave van de geleverde zaken, dan wel de verplichting tot
anderszins ongedaan maken van de door gebruiker verrichte prestatie, onverminderd gebruikers recht op
schadevergoeding.
Blijft de wederpartij in gebreke met tijdige betaling, dan verbeurt hij aan gebruiker, zonder dat een nadere aanzegging door
gebruiker nodig is, vanaf de vervaldatum tot aan de dag der algehele betaling een rente gelijk aan de wettelijke rente plus
4% per jaar, berekend over het niet betaalde bedrag, welke rente onmiddellijk zonder nadere ingebrekestelling opeisbaar is.
4. Indien de wederpartij in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke
kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de wederpartij. De buitengerechtelijke kosten
bedragen minimaal 15% van de hoofdsom met een minimum van € 50,-, alles exclusief omzetbelasting. Indien gebruiker
echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen de werkelijk gemaakte kosten
voor vergoeding in aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de wederpartij
worden verhaald. De wederpartij is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.
5. Betalingen strekken conform artikel 6:44 Burgerlijk Wetboek eerst in mindering op de in lid 3 bedoelde kosten, vervolgens in
mindering op de verschenen rente en tenslotte in mindering op de hoofdsom en de lopende rente.
6. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op. De wederpartij die geen beroep
toekomt op afdeling 6.5.3 (de artikelen 231 tot en met 247 boek 6 BW) is evenmin gerechtigd om de betaling van een
factuur om een andere reden op te schorten. De wederpartij is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem aan
Gebruiker verschuldigde.
ARTIKEL 9 – OVERMACHT
1. Gebruiker is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de de wederpartij indien hij daartoe gehinderd
wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in
het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen
daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien,
waarop gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is zijn verplichtingen na te komen.
Werkstakingen in het bedrijf van gebruiker of van derden daaronder begrepen. gebruiker heeft ook het recht zich op
overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat
gebruiker zijn verbintenis had moeten nakomen.
3. Indien gebruiker door overmacht zijn verplichten uit de overeenkomst niet, niet behoorlijk of niet tijdig kan nakomen is hij
gerechtigd de overeenkomst of het nog niet uitgevoerde gedeelte als ontbonden te beschouwen, dan wel voor bepaalde of
onbepaalde tijd op te schorten, zulks ter hunner keuze. Ingeval van overmacht kan de wederpartij de gebruiker niet tot
schadevergoeding aanspreken.
4. Voorzoveel gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels
gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte
zelfstandige waarde toekomt, is gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte
separaat te factureren. De wederpartij is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke
overeenkomst.
ARTIKEL 10 – GARANTIES, CONTROLE, RECLAMES EN VERJARINGSTERMIJN
1. De door gebruiker te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering
redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zij bij normaal gebruik in Nederland zijn bestemd. De in dit artikel
genoemde garantie is van toepassing op zaken die bestemd zijn voor het gebruik binnen Nederland. Bij gebruik buiten
Nederland dient de wederpartij zelf te verifiëren of het gebruik daarvan geschikt is voor het gebruik aldaar en voldoen aan
de voorwaarden die daaraan gesteld worden. Gebruiker kan in dat geval andere garantie- en andere voorwaarden stellen
ter zake van de te leveren zaken of uit te voeren werkzaamheden.
2. Indien de wederpartij zonder voorafgaande, uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming aan de zaken reparaties en/of
wijzigingen heeft uitgevoerd/doen uitvoeren, vervalt elke garantie verplichting aan de zijde van de gebruiker. Indien een
door gebruiker verstrekte garantie een zaak betreft die door een derde werd geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot
die, die door de producent van de zaak ervoor wordt verstrekt, tenzij anders wordt vermeld.
3. Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig
of oneigenlijk gebruik daarvan of gebruik na de houdbaarheidsdatum, onjuiste opslag of onderhoud daaraan door de
wederpartij en / of door derden wanneer, zonder schriftelijke toestemming van gebruiker, de wederpartij of derden aan de
zaak wijzigingen hebben aangebracht danwel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zaken werden bevestigd die
daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien deze werden ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven
wijze. De wederpartij komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van
omstandigheden waar gebruiker geen invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen weersomstandigheden (zoals
bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of temperaturen) et cetera.
De wederpartij is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter
beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de
wederpartij te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen
en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele zichtbare gebreken dienen binnen
zeven dagen na levering schriftelijk aan gebruiker te worden gemeld. Eventuele niet zichtbare gebreken dienen terstond,
doch in ieder geval uiterlijk binnen veertien dagen, na ontdekking daarvan, schriftelijk aan gebruiker te worden gemeld. De
melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat gebruiker in staat is adequaat
te reageren. De wederpartij dient gebruiker in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
5. Indien de wederpartij tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De wederpartij blijft in dat geval ook
gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde zaken.
6. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de wederpartij geen recht meer toe op herstel, vervanging of
schadeloosstelling.
7. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal gebruiker de gebrekkige zaak
binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan danwel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is,
schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door de wederpartij, ter keuze van gebruiker, vervangen of zorgdragen
voor herstel daarvan danwel vervangende vergoeding daarvoor aan de Wederpartij voldoen. In geval van vervanging is de
wederpartij gehouden om de vervangen zaak aan gebruiker te retourneren en de eigendom daarover aan gebruiker te
verschaffen, tenzij gebruiker anders aangeeft.
8. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de
onderzoekskosten, aan de zijde van gebruiker daardoor gevallen, integraal voor rekening van de wederpartij.
9. Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging, inclusief administratie-, verzend- en
voorrijdkosten, aan de wederpartij in rekening gebracht worden.
10. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens
gebruiker en de door gebruiker bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één jaar.
ARTIKEL 11 – AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARING
1. Indien gebruiker aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van gebruiker beperkt tot
maximaal de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking
heeft. De aansprakelijkheid van gebruiker is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag ter uitkering van zijn verzekeraar in
voorkomend geval.
3. Gebruiker is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
4. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de
schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten
gemaakt om de gebrekkige prestatie van gebruiker aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan
gebruiker toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover
de wederpartij aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene
voorwaarden.
5. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste
besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
6. Behoudens eventuele verplichtingen van de gebruiker uit hoofde van het bovenstaande is gebruiker nimmer gehouden tot
betaling van enigerlei schadevergoeding aan de wederpartij en anderen, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld van
gebruiker (welke bewijslast ligt bij degene die gebruiker voor aansprakelijk houdt).
7. Wederpartij is niet gerechtigd de zaken waarover geen gemotiveerde reclame bestaat terug te zenden. Geschiedt dit zonder
geldige redenen toch, dan zijn alle kosten aan terugzending verbonden ten laste van wederpartij. Wij zijn in dat geval vrij de
zaken voor rekening en risico van wederpartij onder derden op te slaan.
8. De wederpartij vrijwaart gebruiker voor eventuele aanspraken die derden ter zake van de uitvoering van de overeenkomst
tegen gebruiker mochten doen gelden, voor zover de wet zich er niet tegen verzet dat de uit deze aanspraken
voortvloeiende schaden en kosten voor rekening van de wederpartij komen.
9. Indien gebruiker uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de wederpartij gehouden gebruiker
zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.
Mocht de wederpartij in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is gebruiker, zonder
ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van gebruiker en derden
daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de wederpartij.
ARTIKEL 12 – RISICO EN OPSLAG
1. Tenzij de gebruiker schriftelijk anders heeft verklaard gaat het risico van de goederen en materialen (onder meer verlies,
beschadiging of waardevermindering) over op de wederpartij vanaf het moment van aanlevering waarop zaken aan de
wederpartij in de macht van de wederpartij worden gebracht.
2. Indien buiten de schuld van gebruiker de aanlevering niet op de daarvoor bepaalde tijd kan geschieden worden de goederen
voor rekeningen risico van de wederpartij opgeslagen.
3. Indien de wederpartij achterstallig is in het betalen van enige termijn, is de gebruiker gerechtigd de goederen voor rekening
en risico van de wederpartij op te slaan en de eerste oplevering uit te stellen tot alle vervallen termijnen zullen zijn betaald.
ARTIKEL 13 – TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLENBESLECHTING
1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij gebruiker partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een
verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken
partij aldaar woonplaats heeft.
2. De rechter in de vestigingsplaats van gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet
dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft gebruiker het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet
bevoegde rechter.